Als je terugdenkt aan je kindertijd, welke gelukkige spelherinneringen komen dan in je op? Was het het buitenspelen in het algemeen, een kaartspel met je ouders, verkleedpartijtjes met vriendjes en vriendinnetjes? Volwassenen denken tegenwoordig vaak met nostalgie terug aan hun persoonlijke jeugdherinneringen en noemen ze vaak de “goeie ouwe tijd”. Herinneringen aan plezierige en zinvolle spelervaringen helpen gezinnen zich emotioneel aan elkaar te binden, zelfs lang nadat de kinderen volwassen zijn. Ervaren onze kinderen dezelfde soort vreugde, betekenis en familieband in hun spel?
Als kinderen buiten spelen doen ze dat het liefst in de directe omgeving van hun eigen huis: in de tuin of op straat. Jonge kinderen blijven vaak nog dichter bij huis, terwijl oudere kinderen ook vaak bij vriendjes spelen. De belangrijkste belemmeringen echter voor buitenspelen zijn: te veel verkeer, te weinig speelplekken en te weinig vriendjes in de buurt. Met een speeltoestel of speelhuisje, glijbaan, schommel en/of zandbak zorg je er juist voor dat buitenspelen in je eigen achtertuin mogelijk wordt.
In dit blog 5 elementen die essentieel zijn voor zinvol spel dat die rijke herinneringen creëert die we als volwassenen zo koesteren. Let op: Er is een belangrijk verschil tussen sporten en spelen. Sporten is een georganiseerde vorm van bewegen, terwijl spelen zich kenmerkt door de vrijheid om je te kunnen ontwikkelen.
1. Kinderen nemen hun eigen beslissingen
Wanneer kinderen zelf kiezen hoe ze willen spelen, ervaren ze vrijheid in het maken van die keuzes. Ze beginnen ook verbanden te zien tussen keuzes en de gevolgen of resultaten van die keuzes. Het soort speelgoed of materiaal dat ouders aanbieden, kan kinderen helpen meer zinvolle beslissingen te nemen. Materialen met een open einde kunnen op verschillende manieren worden gebruikt, zodat kinderen zelf kunnen beslissen hoe ze het gebruiken. Een kind kan zich bijvoorbeeld voorstellen dat een blok een brandweerauto is of een heleboel andere dingen. Een speelgoed brandweerwagen daarentegen wordt meestal gebruikt als brandweerwagen. Stukjes schuim, kleine houten stokjes, restjes lint en andere herbruikbare materialen zijn allemaal materialen met een open einde die creatief denken stimuleren en kinderen blij maken als ze er iets mee maken wat nog nooit iemand heeft gemaakt.
2. Kinderen zijn intrinsiek gemotiveerd
De impuls om te spelen komt voort uit een natuurlijk verlangen om de wereld te begrijpen. Deze spelimpuls is net zo sterk als het verlangen van je kind naar eten of slapen. Het is juist deze intrinsieke motivatie die een kind in staat stelt zijn eigen gevoelens en verlangens te reguleren om te kunnen blijven spelen. Omdat kinderen het uiteindelijk belangrijker vinden om mee te spelen met hun vriendjes dan om hun eigen wensen en behoeften op dat moment te bevredigen, leren kinderen zelfbeheersing. En vele onderzoeken tonen aan dat zelfbeheersing leidt tot succes in latere jaren, vooral in het huidige informatietijdperk, waar afleiding deel uitmaakt van het dagelijks leven.
3. Kinderen gaan helemaal op in het moment
In het echte spelen zijn kinderen zo volledig betrokken dat ze het bewustzijn van hun omgeving, tijd en ruimte volledig kunnen verliezen. In deze risicovrije atmosfeer, bijvoorbeeld in hun eigen speelhuisje Milan, waar de realiteit wordt opgeschort, hebben kinderen de zekerheid en veiligheid die ze nodig hebben om te experimenteren, nieuwe ideeën uit te proberen en de wetten van de natuur te onderzoeken. Hoewel ze ondergedompeld zijn in hun eigen spel, kunnen kinderen nog steeds realiteit versus fantasie herkennen, iets wat ouders zich vaak afvragen.
4. Spel is spontaan, niet gescript
Vaak is spel totaal niet gepland. Andere keren is het spel wel gepland, maar verandert een kind impulsief. Een kind verandert van gedachten, of misschien werkt een stuk speelgoed niet mee. Dit gevoel van het onbekende geeft kinderen de kans om flexibiliteit in hun denken en besluitvorming te ontwikkelen, wat een essentiële levensvaardigheid is.
5. Spelen is plezierig
Aan spel is altijd een emotionele reactie verbonden. Zonder deze emotionele verbinding, is de ervaring gewoon een activiteit; het is geen SPELEN. Plezier is het directe resultaat van het bezig zijn met spel. Het is Plezier! Deze vijf essentiële elementen van spel geven aan waarom spel je kind een rijke ervaring bezorgt. Wij van de Speeltoestel Koning hebben gelukkig heel wat producten in ons assortiment waarmee kinderen gedurende heel wat jaren veel plezier zullen beleven. En is dat niet wat we allemaal willen voor onze kinderen, dat we spelherinneringen ontwikkelen die ergens in ons volwassen leven die “goeie ouwe tijd” zullen worden?